الاثنين، 1 أكتوبر 2012

تراب خضر بكا


            
من قصائدى العاميّة القديمة جداً

أنا مش على كيفك ولا حقدر أكون
طول م انتى بتبيعى فيّا وتشترى
طول م التّراب خضر بكا
ضلّم غيطان الفلاّحين
ووشوش بحفرها الشّقى
وخوف وحيره وسكّه مش عارفين لفين
من كام سنه غريب هنا
والأرض أرضى وطينها عارف مين أنا
وشجر بلون المغربيه وناى يقاسمنى النّدا
من كام سنه وأنا هنا
( م سمعت غير صوتى أنا )
من كام سنه
أنا كنت ليكى نيل جديد
رباب يغنّى وبندقيه وسور حديد
: ادفع
:دفعت
لاهُونتى يوم
ولا مرّه واحده قلت لأ
من كام سنه
والكدب غايه متنتهيش
حرافيش على بابك زحام
وصراخ وريح وبحر عالى
وشىْ غريب
أنا مش أديب لكنى شاعر بالخطر
معرفش غير حس الضمير
وقلم فقير مبلول بدم
نبض الدّوايه حرف نار
نقطة مطر تبل ريق ألإنتظار
ملعون ياطعم الإنتظار
جرانين بتكتب ألفين قرار
وبرلمان حكاوى فوق المسطبه
وجرس يدق
وُقبّه تشهد إن صوت الحق ضاع
من بين سطور المضبطه.

ليست هناك تعليقات: